Dag 21

11 oktober 2009 - Los Angeles, California, Verenigde Staten

Het is zondag dus een rustdag, wel een beetje uitgeslapen in ons supergrote kingsbed, maar toch een drukke dag voor de boeg. Uitgebreid ontbeten in deze Hampton Inn, met veel extra lekkernijen. Nog koffie op de kamer gedronken, rustig uitkijkend op de jachthaven waar het leven al behoorlijk op gang gekomen is. Veel eigenaren gaan nog een dagje varen en hele gezinnen incl. Opa en Oma en de nodige huisdieren worden in de veelal zeewaardige jachten geduwd. Deze Amerikanen behoren allen tot de welgestelde klasse, ook gezien de auto’s op het parkeerterrein, we hebben nog nooit zoveel Hummers en Corvettes bij elkaar gezien. Afscheid genomen van de harbor-view en op weg naar L.A.

Nog even langs goudkust gereden en daar liggen de bungalows en penthouses aan het water met aan de steiger de meest luxe jachten, fascinerend en dan te bedenken dat 1 op de 8 Amerikanen onder de armoedegrens leeft. Dat armoede beeld wordt ook niet bevestigd als wij aankomen bij het immense factory outletcenter waar het om 12.00 uur al enorm druk is. Morgen is het in Amerika Columbus-day en dat maakt dat veel winkels extra kortingen geven. Columbus-day is een nationale feestdag waarmee de Amerikanen vieren dat Columbus op 12 oktober 1492 Amerika heeft ontdekt. Natuurlijk erkennen niet alle staten deze feestdag omdat het bijv. voor de staten waar veel indianen leven betekent dat dit het begin van de onderdrukking is. Hoe dat in L.A. is geregeld weten we niet , wij profiteren van de kortingen en gaan naarstig aan de slag om de verlanglijstjes van de kinderen (en de onze) om te zetten in mooie hebbedingetjes. Wij hadden dit dagje winkelen ingepland en het is best leuk om centjes uit te geven, temeer met een dollarkoers van € 0,67 per dollar. De kinderen weten exact waar wij moeten kijken : Vans, Converse, Ralph Lauren, Levi’s, Calvin Klein, van Heusen, Nautica, Diesel, etc. etc. Het is gelukt we hebben voor weinig (veel koopjes is ook nog veel geld) een behoorlijke deuk in de creditcard geslagen.

We rolden pas om 18.30 uur uit het outlet center en gingen op weg naar onze hotelaccommodatie in Hollywood, nog een kleine 60 miles te rijden over de beroemde USA 101 south freeway. Halverwege, we reden op de derde van baan van de 5 rijstroken, zagen we rode knipperende lichten achter ons en dat moest zoiets betekenen dat we een stopteken kregen. Voorzichtig over drie banen naar rechts gestopt op de afrit. De blauw-rood-oranje zwaailichten gingen achter ons aan en een tweetal schijnwerpers lichtten onze auto compleet uit. Wij hadden geen mogelijk om naar achteren te kijken. We wisten dat we niet mochten uitstappen en rustig moesten wachten op de dingen die zouden gaan gebeuren. Het duurde even voordat de officer aan de rechter zijde (met de hand aan z’n revolver) bij het raam verscheen. Hij wees ons erop dat wij geen kentekenplaat hebben en vroeg daar een verklaring voor en hij wilde graag Peter’s rijbewijs zien. Nadat we e.e.a. hadden uitgelegd ( zie verslag 1) zei deze officer dat hij het papiertje met de 90 dagen kentekenvrijstelling pas had gezien toen hij uitgestapt was om ons te controleren. Alles was oké en we mochten ons reis vervolgen, toch wel een heel bijzondere ervaring om door de Highwaypatrol ( is gelijk KLPD) aan de kant gezet te worden. Na een half uurtje aangekomen op Highland Ave in ons Best Western Hotel. Kamer ziet er weer netjes uit en hier moeten we onze laatste drie nachtjes slapen. Vlug de spullenboel naar binnen gebracht en op weg gegaan om wat te eten. Blijken we maar 2 blokken af te zitten van de beroemde Hollywood Boulevard,we liepen al gelijk op de “Walk of Fame” en struikelden over de bekende sterren in het trottoir. We kwamen langs het grote “Kodak Theater” waar jaarlijks de Oscaruitreiking plaatsvindt. Heel imposant en hartstikke druk, in een zijstraat een “Russian-American” restaurant gevonden en maar eens geprobeerd, heel apart maar qua eten niet echt bijzonder, de prijs was erg laag dus niet onoverkomelijk. Op weg naar het hotel nog even een Starbuck’s koffie gedronken, al met al was het een super vermoeiende dag maar we hebben wel genoten.