Dag 18

8 oktober 2009 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Vandaag maar weer eens uitgeslapen tot 9 uur en daarna ontbeten bij Peter D. een ontbijt / lunch restaurantje onder de motelkamers. Voor het eerst gebakken eieren met ham gegeten. Daarna nog wat emails beantwoord en toen was het weer tijd voor de volgende excursie. Vandaag stond er een ritje over de Golden Gate Bridge op het programma en een wandeling door Sausalito. Maar eerst wilden we de gekke Lombard Street zien. In heel San Francisco zijn de straten recht omhoog of omlaag, alle straten staan haaks op elkaar met maar 2 diagonale straten er tussen door. De enige uitzondering is een klein stukje Lombard Street, over een lengte van één blok kronkelt de straat in 10 bochten omlaag. Aan beiden zijden van de straat rond de bochten zijn bloemperken aangelegd, zodat het geheel er erg kleurrijk uitziet. Veel toeristen vinden het leuk om door deze straat naar beneden te rijden, net als een aantal Segway excursies. Die auto’s en segway’s langzaam naar beneden te zien komen is een koddig gezicht.

Daarna zijn we over de Golden Gate Bridge gereden naar Sausalito en hebben natuurlijk weer veel foto’s gemaakt van deze beroemde brug. In Sausalito hebben we wat langs de haven gewandeld en wat winkeltjes bekeken en daarna zijn we een stukje langs de kust naar het noorden gereden. Dit bleek geen succes, want na een uur waren we nog nauwelijks opgeschoten omdat de weg weer verschrikkelijk kronkelde. Dus maar weer een highway terug gezocht en weer naar het hotel terug gereden. Uiteindelijk toch 5 uur onderweg geweest.

’s Avonds zijn we gaan wandelen in China Town, nadat we eerst met de bus (met overstap) de goede richting zijn opgereden. Hier huisvest de grootste Chinese gemeenschap van Amerika. In deze wijk wonen heel veel chinezen en veel Chinese gewoonten en tradities zijn in deze wijk terug te vinden. In de Grant street zijn de meeste winkels en restaurantjes te vinden. Hier zijn natuurlijk ook de toeristen die in de vele bazaars hun souvenirs proberen te kopen. Deze winkeltjes zijn volgepropt met alles wat China voor de Westerse wereld ooit heeft geproduceerd. Hier kan je T-shirts kopen voor € 1,00, de ene winkel biedt weer tegen de ander op. Maar er zijn ook speciaal zaken op het gebied van zijde en oosterse kleding. We hebben daar ook gegeten in een echt Chinees restaurant.

We kozen voor een uitgebreide Dim Sum maaltijd, een soort Chinese tapas, ongeveer 10 gerechtjes van vis, pork, beef en groente, heel apart en het ene was heerlijk het andere weer een stuk minder maar best heel grappig om een keertje te doen. We kregen groene thee ijs toe met een gelukskoekje. Beetje jammer dat Cathy haar tekstje niet begreep en thuis eerst moet uitzoeken waar haar geluk uit zal gaan bestaan, terwijl Peter recht tegenover haar zat….. maar goed !! Na afloop zijn we nog naar een Chinese bakker geweest en ons ontbijtje voor morgen gekocht. Morgen moeten we weer vroeg op want het wordt een lange rit met veel sightseeing in de richting van Los Angeles, ons uiteindelijk einddoel, maar zover is het nog lang niet, eerst Morro Bay.