Dag 14

4 oktober 2009 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

Omdat we gister de hele avond de verwarming aan hadden staan, was het vannacht te warm om goed te slapen. Toen we opstonden bleek dat het de hele nacht gesneeuwd had, alles om ons heen was wit, het meer was door de sneeuwval en de mist niet eens meer te zien. We waren van plan om vanmorgen alsnog naar dat oude goudzoekerstadje Bodie te gaan en daarna over de Tioga pas naar Yosemite Village te rijden. Het sneeuwde nog steeds en daarom was de weg naar Bodie gesloten vanwege de sneeuw, erger nog de Tioga pas was ook gesloten, via de Tioga pas zouden we in 2 uur in Yosemitepark zijn. Dat betekende dus omrijden, we mochten niet naar het noorden rijden omdat de weg was dicht gesneeuwd en er alleen met sneeuwkettingen gereden mocht worden, die natuurlijk niet in onze huurauto aanwezig waren. Eigenlijk kregen we het signaal om z.s.m. naar het zuiden te rijden anders zouden we geen kant meer op kunnen. Onze volgende overnachtingplaats lag 140 km en 2.12 uur van ons vandaan over de bergpas, nu moesten we terug naar het zuiden om de Sierra Nevada heen, dat betekende een omweg van naar schatting 500 miles en 9 uur. Dezelfde weg terug die we gister heen gereden zijn, weer die saaie snelweg dus maar weer typen in de auto. Na 3 uur waren we weer terug bij de Death Valley om dan nog een uur verder naar het zuiden te rijden. Als we eindelijk de snelweg verlaten wordt de weg net een achtbaan, we gaan nog net niet over de kop, maar veel scheelt het niet. Deze achtbaan houden we 3 uur vol en dan kunnen we weer naar het noorden rijden. Met een paar kleine pauzes komen we na 9 uur eindelijk bij de ingang van Yosemite Park aan. Dan wordt de weg weer een achtbaan van een uur en zijn we eindelijk bij de tent gekomen die we hebben gehuurd in het Housekeeping Camp. Het is ondertussen stervenskoud en aardedonker. Uiteindelijk de receptie gevonden die reeds gesloten was, wel hing onze voucher en die van vele anderen, op het raam geplakt. H 54 vinden viel niet mee, wat we aantroffen al helemaal niet !!! Een vervuild hutje in de buitenlucht met geen enkele luxe, een kaal vochtig bed en verder een kastje om je spullen op te bergen en tentzeil dak en een tentzeil schuifdeur. Het was zo koud ! Toch maar het beddengoed gehaald bij een apart barakje en het bed opgemaakt. Wat moet je anders om 21.00 uur en meer dan een uur van de ingang van het park. We waren op geen enkele manier voorbereid op zoveel kou en een “kampeer”intermezzo. Geen goede kleren en geen campingspullen, andere kampeerders liepen in gewatteerde jassen met ijsmutsen en handschoenen en stookten houtvuren om warm te blijven, wij hebben zomerkleren en niet eens een aansteker of lucifers bij ons. Maar bikkeltjes als we zijn hebben we alle drank en eten en toilettassen in de berenkluis gezet en hebben het kamprestaurant opgezocht om in ieder geval de warmte en een maaltijd te scoren. We hebben heerlijk gegeten en ons verblijf gerekt met koffie en thee totdat wij als de laatste het restaurant verlieten. Richting onze tent en onze nachtrust ! O, wat was het koud, het zou 3 tot 7 graden gaan vriezen. We hadden vier dekens gehuurd en zijn direct in bed gekropen. Getracht elkaar warm te houden, maar het was een rampnacht, keihard bed en onbeschrijflijk koud, per slot hebben we twee dagen hiervoor in de Death Valley geslapen met de airco i.v.m. de warmte. We zijn de hele nacht meer wakker geweest dan we hebben geslapen. Peter is om 07.00 uur opgestaan omdat hij mega pijn in zijn rug had en met meerdere laagjes kleding d.m.v. een wandeling weer warm te worden.